Autem do Rakouska

Vzdálenosti a trasy z Prahy.


Jak daleko jsou rakouská lyžařská střediska z Prahy najdete v přehledné tabulce. Kromě vzdálenosti je uveden i přibližný čas dojezdu a doporučená trasa.


Nejbližšími rakouskými středisky při cestě z Prahy jsou dvě oblíbená šumavská – Hochficht a Sternstein.


V Alpách jsou nejdostupnější hornorakouská střediska KasbergÖtscherHinterstoder a Wurzeralm nebo dolnorakouská Annaberg a Hochkar – vzdálenost je do 350 km a čas okolo 4 hodin. Jen o málo vzdálenější jsou střediska v okolí Dachsteinu – Tauplitz, oblast Dachstein West anebo čtyřvrcholovou houpačku ve Schladmingu, kam se dá dojet za čas okolo 4,5 hodin při vzdálenosti do 400 km.


Velmi oblíbená střediska jižně od Salcburku nebo v Tyrolsku jsou dosažitelná zhruba za 5 hodin, přičemž ujedete nejčastěji mezi 450 a 550 km. Právě při cestě na hranici mezi Salcburskem a Tyrolskem se vyplatí zvážit trasu buď přes Linz a Salzburg, nebo přes Mnichov – cesta přes Německo je často lehce rychlejší, ale někdy až o 100 km delší.


Do západní části Tyrolska se vyplatí jet spíš přímo přes Garmisch-Partenkirchen než „okolo“ po dálnici přes Kufstein a Innsbruck.


Do Vorarlberska se zpravidla jezdí od severozápadu přes Bregenz u Bodamského jezera. Většina trasy vede po německé dálnici, takže navzdory vzdálenosti okolo 600 km se dá do tamějších středisek dorazit za 5 až 6 hodin.


Za nejvzdálenější rakouská střediska se dají považovat Lech ve Vorarlbersku (největší vzdálenost více než 650 km), tyrolský ledovec Kaunertaler Gletscher (nejdelší dojezdový čas více než 6,5 h), údolí Ötztal nebo třeba korutanský Nassfeld na hranici s Itálií.


Kde ušetřit na dálniční známce a mýtném

Od prosince 2019 jsou od poplatku osvobozeny tyto úseky dálnic u hranic s Německem:

  • Walserberg až Salzburg-Nord (A1)
  • Kiefersfelden až Kufstein-Süd (A12 kolem Kufsteinu)
  • Hörbranz až Hohenems (A14 kolem Bregenzu)

Zvláště bezplatný úsek u Kufsteinu uleví řidičům od nutnosti koupě dálniční známky kvůli „pár kilometrům“ při cestě např. do oblasti Kitzbühelu a SkiWeltu Wilder Kaiser.
Bezplatný úsek u Bregenzu pak umožňuje průjezd do Švýcarska bez nutnosti zajížďky městem.


Kvůli omezení rychlosti na 100 km/h na většině rakouských tranzitních dálnic se stává atraktivnější „zkratka“ z německého Holzkirchenu přes Achensee do Jenbachu, a to zejména při cestě do údolí Zillertal nebo Alpbachtal – trasa je kratší než „objezd“ po dálnici přes Inntal a Kufstein (o 25 km), časová ztráta je malá (15 minut) a obejdete se zcela bez rakouské dálniční známky.


Extra zpoplatněn je dálniční úsek od Innsbrucku (od sjezdu Innsbruck-Süd) po Brenner – časová ztráta při cestě po „staré“ silnici je nejméně 15 minut, úspora pak 9 eur za mýtné.


Na trase do Korutan se platí mýtné v tunelech Tauern- a Katschbergtunnel – objet je lze za cenu serpentinovité zajížďky (cca 15 km) přes horská střediska Obertauern a Katschberg a časové ztráty 20 až 30 minut. Naopak při cestě do oblasti Lungau může vyjít trasa přes Obertauern vzdálenostně úsporněji a časově podobně, nehledě na ušetřené mýto za jeden tunel.


Při cestě do Schladmingu je možné se vyhnout mýtnému tunelu Bosrock „zkratkou“ přes Pyhrnpass – za příznivých povětrnostních podmínek nevzniká ani časová ztráta.


Landecku „šetří“ čas obchvat tunelem, je ovšem zpoplatněn dálniční známkou. Objížďka dálnice a landeckého tunelu znamená mezi Imstem a Prutzem časovou ztrátu okolo čtvrt hodiny a nějaký ten kilometr navíc.


Kde tankovat výhodněji

Tankovat za „nedálniční“ ceny můžete na hlavní tyrolské trase například před Innsbruckem na sjezdu Hall West – zajížďka ke kruhovému objezdu s benzínkou činí zhruba 300 m. Pokud si zkrátíte cestu z Německa po státní silnici přes Achensee místo dálnice Kufstein–Inntal, můžete levněji tankovat na mnoha místech v Rakousku přímo podél trasy.


Na trase Landeck–Reschenpass se nabízí odbočka do švýcarské bezcelní zóny Samnaun (cca 20 km a 30 min tam a zpět), kde natankujete zpravidla o 0,25 až 0,30 eur za litr levněji než v Rakousku.


Kam na řetězech

V Rakousku je samozřejmě vhodné mít sněhové řetězy vždy s sebou – v době vydatného sněžení jejich nasazení vyžadují policisté přímo na příjezdových cestách do mnoha horských středisek, kam stoupají strmé horské silnice.


Méně pravděpodobné je jejich využití ve velkých údolích – typicky při cestě do Flachau, Zell am See, Kitzbühelu a okolí nebo do údolí Zillertal. Naopak klikatá horská silnice do Lechu ve sněhově vydatném Vorarlbersku nejenže vyžaduje řetězy pravidelně, ale nezřídka hrozí i „uvěznění“ ve středisku kvůli lavinovému nebezpečí. Typickou „řetězovou“ silnicí je i ta k ledovci v údolí Kaunertal, jež je zároveň nejvýše položenou příjezdovou cestou v Rakousku. Sněhové kalamity mohou nastat na příjezdech ke všem ledovcům a středisek nad cca 1 500 m n. m. (Axamer Lizum, Galtür, Hochkar, Katschberg, Kühtai, Lachtal, Lech Zürs, Obergurgl Hochgurgl, Obertauern, Serfaus Fiss Ladis, Turracher Höhe).



Zdroj: SNOW

Zdroj: https://snow.cz/clanek/3489-autem-do-rakouska-vzdalenosti-a-trasy-z-prahy

Fotografie: ilustrační



Ubytování

Rakousko